2019 - rekordsommar för svensk camping
Husvagn.se 2019-10-10Nordens största campingkedja, Nordic Camping-First Camp, har kommit ut ur en, bokstavligt talat, rekordsommar. Hela campingmarknaden växer men siffrorna visar att Nordic Camping-First Camp växer två till tre gånger snabbare än resten av marknaden.
För inte allt för länge sedan publicerade campingförbundet SCR statistik som visade på att antalet gästnätter inom camping i Sverige ökat med två till tre procent sommaren 2019 jämfört med sommaren 2018. En positiv marknadstillväxt minst sagt. En ännu mer positiv tillväxt är dock den hos Nordic Camping-First Camp som ökade två till tre gånger snabbare än den marknadstillväxten. Nordic Camping-First Camp anser själva att detta har att göra med en kombination av investeringar i marknadsföring, nytt bokningssystem och att allt fler besökare inser fördelarna med att campa hos en kedja.
- 2018 var en rekordsommar men det visade sig att 2019 blev ännu bättre. Fler och fler gäster tilltalas av vårt kedjekoncept, där man bland annat tjänar bonuspoäng och där gästerna enkelt kan boka sin vistelse på våra hemsidor eller per telefon, och de upplevelser vi bjuder våra gäster på, säger Johan Söör, VD, Nordic Camping-First Camp.
Det är inte bara de stora anläggningarna som ökat i besökare och antalet bokade nätter utan även flera av de mindre anläggningarna. Till exempel har anläggningar som Sundsvall Camping, Skönstavik i Karlskrona och Bredsand i Enköping haft hög beläggning under flera veckors tid.
Som vi nämnde här ovan berättar Nordic Camping-First Camp själva att en anledning till den ökade statistiken kring besökare beror på det nya bokningssystemet. De menar till och med att försäljningen på nordiccamping.se fördubblades på grund av det nya systemet. Det nya bokningssystemet har har skapats för att besvara behovet vissa besökare har av att vara mer flexibla och sköta sina bokningar online.
- Vi ser tydligt att fler och fler av camparna blir mer digitala i sina vanor och vi jobbar hårt för att bli ännu bättre på att göra det enkelt för våra gäster både inför och under vistelsen genom digitala lösningar, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef.
Nordic Camping & Resort och First Camp är tillsammans nordens största och ledande koncern inom camping. Deras verksamhet driver idag 40 anläggningar från Luleå i norr till danska Lakolk i söder. Satsningen och sammanslagningen mellan de två campingjättarna har visat sig vara ett smart drag eftersom campingbranschen är på stadig väg uppåt.
- Camping är verkligen en framtidsbransch och det är unikt med en bransch där så många kurvor pekar åt rätt håll. Vi har växt kraftigt de senaste åren och framöver väntar en minst lika spännande agenda, säger Johan Söör.