Att köra i tuff terräng
Madelene Kristensson 2014-08-14Semestertider och det betyder ut i världen med den kära husvagnen. Ska du lägga flera mil med bergsväg bakom dig är det bra att vara förberedd - här delar vi med oss av bra tips inför din kurviga resa.
Ha koll på vägen
Det är viktigt att ha koll på vilka vägar som du kan köra på. Bergsvägar som lastbilar trafikerar fungerar garanterat för dig med husvagn. Se till att alltid läsa skyltar. Det kan finnas tunnlar och pass som ej kan passeras med husvagn, det är alltid en fördel att bli varnad för att undvika att ni hamnar i en oförutsedd situation. Tänk på att alla små bergsvägar inte är skyltade - det kan därför vara bra att fråga en lokalinvånare om hur vägen ser ut innan ni ger er iväg.
Källa: Wikimedia Commons Bild: Horia Varlan
Uppför
Det ska inte vara med några större ansträngningar som din bil och husvagn tar sig upp för branta bergsvägar. Förutsatt att vägen är bred nog och väl skött samt att din motor är tillräckligt stark. Växla alltid ned i god tid för att inte tappa hastigheten alldeles för mycket på vägen upp - gäller främst mycket branta backar. Ju högre upp du kommer på berget, ju tunnare blir luften, vilket resulterar i att din motors kraft minskar.
Nedför och bromsar
När du istället kör nedför är det tid för extra försiktighet, då riskerna för olyckor ökar än när du kör uppför. Genom att köra nedför i samma växel som du kört uppför bromsas bilen samtidigt som motorn kyls ned. Släpp foten från bromsen ibland - bromsar du konstant nedför finns det risk för att bromsen bränns fast eller slutar fungera helt och hållet. Motorbromsa istället för att använda bromsen.
Husvagnens påskjutsbroms kommer ligga på under hela färden ned vilket givetvis är påfrestande. Underlätta för påskjutsbromsen genom att gasa upp där det är möjligt. En lutning på tio till tolv procent är standard för vad husvagnar klarar av. Vagnen klarar mer än så, dock inte under en längre period. Samtidigt kan det vara mycket påfrestande för bromsen att köra i en lutning på en lägre procent under en lång tid. I regel gäller att inte köra allt för länge i lutning för att bromsarna ska klara sig bäst.
Även påskjutsbromsen kan bränna fast. När detta händer kommer vagnen att kännas mycket tyngre. Då gäller det att så fort som möjligt stanna intill vägkanten och dra åt husvagnens handbroms. Efter du gjort det ska du köra framåt tills du känner av ett litet ryck. Då släpper du på bromsen och fortsätter. Denna procedur kan behöva genomföras några gånger.
Börjar dina bromsar att ryka gäller det också att så fort som möjligt stanna ekipaget. Låt sedan bromsarna kylas ned i sin egen takt, för att sedan fortsätta resan. Skulle bromsarna brännas fast är det raka vägen till en verkstad när du är hemma igen. Det kan också vara bra att besöka en verkstad på plats under semestern om du inte känner dig helt säker på att köra vidare.
Källa: Wikimedia Commons Bild: Dr.K. (CC BY-SA 3.0)
Träna innan
Det är viktigt att kunna manövrera sitt ekipage till fullo innan avfärd. Det kan hända att du behöver backa eller utföra andra manövrer vid möte eller andra situationer. Det skadar aldrig att träna innan du reser hemifrån för att känna dig säker på bergsvägarna.
Källa: CampingSverige