Besiktningsmarknaden under fortsatt uppbyggnad
Madelene Kristensson 2015-04-20Det återstår en bit på vägen innan företagskonkurrensen och kundens möjlighet att välja besiktningsföretag kan anses som en väl fungerande marknad. Det skriver Transportstyrelsen.
Sedan fordonsbesiktningsmarknaden omreglerades under sommaren 2010, har Transportstyrelsen haft ansvaret att övervaka marknaden. Nu, fem år senare, är marknaden än i en uppbyggnadsfas gällande antalet besiktningsstationer i landet. Samtidigt uppgår antalet besiktningstekniker till likvärdig nivå som under 2013. Därmed återstår en bit på vägen innan marknaden är väl fungerande angående konkurrens mellan företag samt kundens möjlighet att välja företag. Något som är främst märkbart i Sveriges glesbefolkade områden, vilket bekräftas av det faktum att Hallands län har närmare fyrdubblat sitt antal stationer medan antalet förblivit oförändrat i Jämtlands län.
Samtidigt framkommer av Transportstyrelsens stickprovskontroller att besiktningsstationerna inte följer regelverket vid kontrollerna. Teknikerna väljer oftast att inte göra:
Identifikation av fordonet genom kontroll av instansat chassinummer.
Kontroll av startspärr på automatväxlade fordon.
Kontroll av bilbältesband avseende skador och slitage.
Kontroll av strålkastares fastsättning.
Kontroll av varningstriangelns befintlighet.
Hantering av fordon avseende elektronisk miljökontroll.
- Dessa punkter är återkommande på flera stationer och hos flera företag på marknaden. Vi har redovisat delar av tillsynesresultatet på företagen på samverkansmöten med branschen som hålls två gånger per år. En del företag har känt till dessa brister under flera år. Att bristerna fortfarande förekommer är anmärkningsvärt och tyder på brister i företagens interna kvalitetssystem, säger Peter Holmlund, utredare Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Enligt myndigheten finns det potential att utvecklas, både gällande företagens förmåga att följa regler samt kundernas rätt att få tjänsten de betalt för.