Bokningssajten Campcation tar in första investerarna och växer
Husvagn.se 2022-05-05Campcation är Sveriges största bokningssajt för campingar och ställplatser. Nu tar dem in sin första investeringsrunda på 12 miljoner från kända investerare.
Foto: Campcation
Hos bokningssajten Campcation finns idag närmare 500 bokningsbara campingar och ställplatser i Sverige, Norge, Danmark och Finland. De grundades i Stockholm 2020 och är idag Sveriges största bokningssajt för campingar och ställplatser. De har växt förbi samtliga konkurrenter på marknaden utan finansiering, men tar nu in 12 miljoner kronor från nya investerare.
- Vi vill att det ska vara lika enkelt att boka en natt på camping som ett hotellrum. Resan hittills har gått fortare än vi vågat drömma om. Genom mycket slit och uppfinningsrikedom har vi inte behövt ta in kapital tidigare. Med de nya pengarna kan vi växa snabbare och investera i en bättre upplevelse för både gäster och campingägare, säger Campcations VD och medgrundare Johanna Raga Waronen.
Investeringsrundan genomfördes genom en nyemission av stamaktier. I nyemissionen deltog bland andra Erik Segerborg (tidigare på Hemnet och Avito), Mikael Söderström (tidigare på Avito), Eric Finnås Dahlström (VD James Edition samt tidigare på Avito) och Devotion Capital.
- Campcation är verkligen ett bolag som är lätt att gilla. Campingbranschen har inte rosats med teknisk innovation och den marknadsplats man byggt löser tydliga problem för alla delar av marknaden. Som investerare älskar jag de internationella nätverkseffekterna, som är ovanliga att se. Slutligen är drivet i teamet något i hästväg och jag kände direkt att jag ville jobba med grundarna, säger Erik Segerborg, ängelinvesterare och tidigare hög chef på Avito och Hemnet.
Campcation har inför sommaren expanderat aggressivt in i Norge, Danmark och även lyckats bli störst i Finland, då sett till antalet bokningsbara anläggningar. De har nyligen flyttat in nytt kontor i centrala Stockholm och rekryterar flera nya kollegor.
- Nu ska vi växa bolaget ännu snabbare och cementera vår position på den nordiska marknaden och sedan vidare ned mot kontinenten. Detta genom att addera tydliga mervärden för både campingägare och gäster. Campingens digitala framfart har bara börjat, säger Johanna Raga Waronen.