Nu kan du chatta med Transportstyrelsen
Madelene Kristensson 2014-11-07Transportstyrelsen introducerade nyligen en chattfunktion för sina kunder som önskar nå myndighetens fordonskundtjänst. Funktionen ska underlätta och ge snabba svar till de som ej önskar mejla eller ringa.
Transportstyrelsens fordonskundtjänst hanterar ärenden så som ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Varje år tar myndigheten emot närmare 1,2 miljoner samtal via telefon och drygt 150 000 mejl. Nu tillförs alltså ytterligare en kontaktfunktion för medborgare och näringsliv som önskar få ett snabbt skriftligt svar på enklare frågor.
- Vi kommer att hantera samma frågor via chatten som vi får via telefon. Vi ser en utveckling där många medarbetare föredrar de skrivna ordet framför telefonen och det här är vårt sätt att möta den utvecklingen, säger Roland Ersson, sektionschef på fordonskundtjänsten, i ett pressmeddelande.
- Vi strävar efter att ha en så bred kontaktyta mot medborgarna som möjligt och vi hoppas att chatten kan göra det lättare för fordonsägare att få den information de efterfrågar, tillägger skatte- och avgiftsdirektör Anna Elvkull i pressmeddelanet.
Chattfunktionen kommer till en början att vara bemannad vardagar mellan 08:00-16:00 och frågor likt följande är möjliga att få besvarade;
- Jag har sålt en bil. Har mitt ägarbyte gått igenom ännu?
- Jag behöver betala en trängselskatt men har tappat bort inbetalningskortet. Kan ni ge mig OCR-nummer och belopp?
- Jag försökte ställa av mitt fordon med det fungerade inte. Har ni några problem med era e-tjänster?
- När ska jag besikta fordonet nästa gång?