Populäraste vintersäsongen någonsin för svensk camping
Husvagn.se 2020-01-20Sedan ett tag tillbaka har vi fått imponeras av årets campingstatistik gång på gång. Nu är statistiken för 2019:s tre första kvartal här och en uppskattning av vad som komma skall denna vintersäsong…
De nya siffrorna som framtagits av Statistiska Centralbyrån och Tillväxtverket visar tydligt att de tre första kvartalen 2019 för svensk camping blivit de bästa någonsin. Varför har detta år överträffat alla andra hittills? Och vad betyder detta för svensk campings framtid?
Starka siffror
Vi har i tidigare artiklar rapporterat om 2019:s imponerande siffror i den takt de släppts. Nu har tre av fyra kvartal passerat och siffrorna har inte vacklat hittills. Under perioden januari till september har antalet gästnätter på Sveriges olika campingplatser uppgått till hela 16 145 000 stycken. Under det här årets nio första månader har antalet gästnätter ökat med 6 procent. Under motsvarande period 2018 uppgick antalet gästnätter till 15 236 000 stycken.
Tyder på en långsiktig trend
Det verkar onekligen som att ett skifte håller på att ske i hur människor semestrar. De som bokat upp gästnätterna på Sveriges campingar är såklart inte bara svenskar heller. Trenden är alltså ett faktum i fler länder än Sverige. En majoritet av Sveriges turister från Norge, Tyskland och Nederländerna bor på camping under sin Sverigesemester.
- Att vi når rekordnivån från 2018 redan efter tre kvartal är fantastiskt. Vi ser en långsiktig trend som bottnar i ett starkt intresse för Sverige som resmål och camping som semesterboende säger Peter Jansson, tf vd på branschorganisationen SCR Svensk Camping.
Hur ser framtiden ut?
Nu står vi alltså inför en vintersäsong och vi vet redan att även den kommer att bidra med rekordsiffror. En stor anledning till det tros vara den ökade användningen av husbilar. De flesta upplever det mycket lättare och trevligare att uppleva Sveriges vinter i en husbil. Enligt SCR Svensk Camping finns det även andra anledningar till det ökade campandet:
- Branschens långsiktiga investeringar i boende, kvalitet och i marknadsföring har gett resultat. Intresset är stort, det ser vi inte minst i att vårt digitala förmåns- och incheckningskort nu har 250 000 användare. Nu ser vi med stor tillförsikt fram emot ett 2020 som har alla möjligheter att bli ytterligare ett toppår för svensk turism och för svensk camping, säger Peter Jansson.
Samtidigt som branschen ser tillbaka på ytterligare en stark sommarsäsong börjar man nu rusta upp för en ny vintersäsong. Eftersom intresset och populariteten bara ökar ställer det högre krav på Sveriges alla campingplatser.