Storsatsning på svenska campingar
Husvagn.se 2018-05-03Den svenska campingbranschen går som tåget och det får First Camp, landets ledande kedja, att öppna plånboken och investera rejält. 120 miljoner kronor – 80 miljoner är redan investerat och ytterligare 40 miljoner investeras i år – ska förbereda branschen inför framtiden.
Branschorganisationen SCR Svensk Camping har i flera år sett en positiv utveckling av den svenska campingbranschen. Förra sommaren gick, trots svala semestermånader, mycket bra och i år har i princip alla av First Camps 14 destinationer i Sverige bättre bokningsläge än under motsvarande tid förra året. Vd på First Camp är Unni Åström och hon tror att 2018 blir ett rekordår för den svenska campingen:
”Camping är en framtidsbransch. Därför satsar vi 40 miljoner i våra destinationer i år och sammanlagt 120 miljoner kronor. Camping må vara synonymt med en gräsplätt och en glasskiosk för somliga, men faktum är att branschens affärspotential är fantastisk. Våra 120 miljoner investeras i en bransch som växer konstant och blir en rejäl boost för både våra kunder, och för den svenska turismen”
Campingkedjans 40 miljoner investeras i allt från ett nytt centrumhus i Malmö med helt ny restaurang, butik och reception till en totalrenovering av stugor och servicehus i Åhus. Kärradal norr om Varberg får också toppmoderna stugor samtidigt som helt nya lekplatser kommer att byggas på flera destinationer. Med sina 15 destinationer i Sverige och Danmark är First Camp den ledande aktören på camping och 2017 hade kedjan över en miljon gästnätter. Därför har Unni Åström höga förväntningar i år:
”Jag tror 2018 blir ett rekordår både för våra destinationer och för den svenska campingbranschen”
En stor del av satsningen kommer att ske i Skåne för att göra First Camps campingplatser där redo för sommarsäsongen. Naturnära destinationer med möjlighet till aktiv ledighet lockar unga under sommarhalvåret. Dessutom har husbilsförsäljningen exploderat i Tyskland, och många tyskar riktar då ögonen mot Sverige och Skåne – som blir en port för turisterna. Drygt 21 miljoner kronor läggs därför på att göra campingarna på Sibbarp, i Mölle och i Åhus redo för gästerna. Det är således mer än hälften av First Camps standardhöjande investeringar detta år.
”Den långa sommarsäsongen och placeringen som porten för alla gäster från Tyskland och Holland gör att vi satsar där. Inom en snar framtid kan kedjan komma att erbjuda ytterligare destinationer i södra Sverige.
Unni Åström, Vd First Camp Sverige